Portfolio

Miten Valo
voi auttaa

Valo Future on erikoistunut kunnianhimoisen ihmis- ja tulevaisuuslähtöisen menestyksen tukemiseen. Missiomme on kuunnella paremmin ja nähdä enemmän.

Valo laajentaa johtamisen näkökulmia yhdistäen päätösten pohjaksi tärkeät sosiokulttuuriset ja strategiset oivallukset, tekoälyn ja ihmisymmärryksen, tämän päivän ja huomisen muutosvoimat.

Osallistamme ihmiset, asiakkaat ja kaikki sidosryhmät mukaan uuden ajan menetelmillä. Projekteissa lopputuloksena syntyy kirkas tiekartta eteenpäin.

Missä tarpeissa Valo voi auttaa?

Lue lisää klikkaamalla otsikkoa

Puhutteleeko nykyinen strategiamme ja arvopohjamme ihmisiä? Mitkä ovat meille tärkeitä muutosvoimia, mahdollisuuksia, uhkia? Minkälaisia kriittisiä sidosryhmien odotuksia meidän pitäisi huomioida?
Miten saamme kaikki mukaan?

Muuttuvassa maailmassa organisaatioiden toimintalogiikka on muutoksessa. Aiemmin yrityksen tai yhteisön kunnon pystyi määrittämään lähes puhtaasti talous- ja prosenttiluvuista. Tässä ajassa tarvitaan numeroilla johtamisen rinnalle laajempaa näkymää, sillä suuri osa toimintakentän muutoksista tapahtuu totutun tuloskorttiajattelun ulkopuolella. Usein oman menestyksen kannalta arvokkain palaute saadaan strategisen dialogin kautta.

Kyse on arvopohjaisuudesta ja kokonaiskokemuksesta. Miltä yritys näyttää ja tuntuu eri kulmista. Parhaimmillaan kokemus on hyvin samanlainen eri sidosryhmissä, heijastaa organisaation arvoja ja näkyy vahvana tyytyväisyytenä ja maineena.

Tämä vaatii tulevaisuuslähtöisyyttä – kykyä nähdä muutosvoimia, mahdollisuuksia ja uhkia sekä kirkastaa oma visio. Minkälaista huomista me haluamme rakentaa? Kaikilla organisaatioilla on kasvava vastuu edistää kestävää ja ihmisille hyvää maailmaa ja samalla varmistaa oma paras tulevaisuus.

Kuuntelun, osallistamisen ja yhdessä tekemisen arvo nousee EU:n uusissa vastuullisuussäännöstöissä. Arvopohjainen vastuullinen yritys tekee planeetan ja ihmisten eteen enemmän kuin mitä lait ja direktiivit vaativat. Se on luotettava toimija asiakkaidensa silmissä, houkutteleva työnantaja henkilöstön mielikuvissa, aktiivinen kuuntelija ja toimija yhteiskunnassa sekä taloudellisesti ja kestävästi menestyvä, jopa edelläkävijä.

Näin yritys rakentaa tämän ajan tärkeintä ja arvokkainta organisaatioiden pääomaa – luottamusta.

Lue lisää aiheesta:

Mihin suuntaan kehitymme? Minkälainen palvelu tuottaa aitoa asiakasarvoa? Mihin tarpeisiin jo vastaamme, mihin emme? • Miten vastaamme kasvaviin odotuksiin asiakaskokemuksella?

Nykyajan nopeasti muuttuvassa maailmassa myös ihmisten tarpeet ja odotukset muuttuvat. Vanha taso tai tekeminen ei riitä. On olennaista, että organisaatiot eivät vain koita täyttää odotuksia, vaan pyrkivät askeleen edelle. Tämä edellyttää yhä syvällisempää ymmärrystä mm. asiakkaiden arjesta ja heidän kohtaamistaan haasteista.

Ei enää B2C tai B2B vaan H2H

Arvon tuottaminen ei ole reaktiivista ihmisten tahdon mukaan juoksemista vaan yksinkertaisimmillaan ihmisten auttamista. Niin kuluttajapalvelut kuin yrityspalvelut ovat yhä enemmän ihmiseltä ihmiselle palveluja. Arvoa tuotetaan relevanteilla palveluilla ja tuotteilla, mutta yhä enemmän myös kokemuksella: sujuvalla, läheisellä, yksilöllisellä ja jopa tunneyhteyttä rakentavalla asiakas-, työntekijä- ja käyttäjäkokemuksella.

Onnistunut asiakaskokemus vaatii organisaatioilta kykyä kuunnella ja ymmärtää asiakkaita sekä rakentaa heidän kanssaan aitoja ja luottamuksellisia suhteita. Se vaatii myös rohkeaa visiota: mitä me haluamme tarjota ja olla.

Valon projekteissa arvon tunnistaminen on oppimismatka. Se voi lähteä liikkeelle ketterästi syntyneistä hypoteeseista. Asiakkaita osallistetaan moderneilla työkaluilla ja menetelmillä. Yhdessä rakentaen ja monesta lähteestä oivalluksia keräten syntyy ratkaisu, joka on myös organisaatiolle itselleen mahdollinen ja jota voi pilotoida. Arvon tuottamisessa tärkeää on oikea, kirkas suunta.

Resonoiko brändimme ihmisten mielissä? Tukeeko vai syökö maineemme strategiaamme? Mitkä ovat brändimme vahvuudet ja kehityskohda?

Kulttuurisesti resonoiva brändi on enemmän kuin pelkkä logo tai iskulause; se on syvällinen yhteys asiakkaiden arvoihin, odotuksiin ja kulttuurisiin merkityksiin. Se vaatii laajempaa kontekstin ymmärtämistä, eli tietoa siitä, miten oma brändi ja maine istuvat juuri tähän aikaan – ja huomiseen.

Ihmiset arvostavat aitoutta ja läpinäkyvyyttä enemmän kuin koskaan. Brändin tulee heijastaa organisaation todellisia arvoja ja resonoida asiakkaiden odotusten ja arvomaailman kanssa. Menestyksekäs brändi pystyy myös ennakoimaan tulevaisuuden trendejä ja muutoksia.

Maine puolestaan rakentuu pitkälti asiakkaiden kokemuksista. Hyvä maine ei synny hetkessä, vaan se rakentuu pitkäjänteisen työn tuloksena. Siksi on tärkeää varmistaa, että asiakkaat tuntevat olevansa arvostettuja ja kuunneltuja.

Valon projekteissa brändin kehittäminen perustuu syvälliseen analyysiin, joka yhdistää monipuolisesti eri lähteitä ja hyödyntää tekoälyä.

Kuulemmeko ja tunnemmeko tärkeiden sidosryhmiemme tai asiakkaidemme näkemykset ja toiveet? Missä huomiomme pitäisi olla, että onnistumme? Miten voimme kehittää palveluita tai strategiaamme yhdessä?

Asiakkaiden kuuleminen ei ole koskaan ollut tärkeämpää. Silti..

  • Asiakas jää vain numeroksi
  • Nykyihmisiä ei enää tavoita kyselyillä
  • Tuloksia saa aina, mutta ne voivat olla vinoja tai jopa vääriä
  • Lopputuloksena syntyy usein taas yksi unohtuva powerpoint

Valo on kehittänyt tässä ajassa toimivia osallistamisen tapoja sidosryhmien, asiakkaiden, ihmisten kuulemiseen sekä pehmeän ja liiketaloudellisen strategisen tiedon yhteisanalyysiin.

Me uskomme, että jokaisessa projektissa syntynyttä uutta dataa ja oivalluksia pitää peilata niin omaan strategiaan, ja olemassa olevaan dataan kuin yleisiin muutosvoimiin ja odotuksiin.

Strateginen sidosryhmien kuuntelu

Omaa strategiaa, asiakas- ja työntekijäkokemusta, vastuullisuutta ja/tai brändiä luotaava strateginen sidosryhmien kuuntelu ei ole perinteinen tutkimus. Se on kokeneen strategin kanssa käyty bisnesantropologiaa hyödyntävä dialogi, joka on itsessään organisaation käyntikortti ja maineteko. Se on usein myös yhdessä tekemistä innostavalla tekoälyä hyödyntävällä alustalla tai soveltuvasti pelillisenä työpajana.

Jokaisen yksityiskohdan ja käytetyn havaintomateriaalin täytyy olla mietitty tarkasti, että saamme kiireisiltä ihmisiltä arvokkaita näkemyksiä ja osallistuja kokee osallistumisen tärkeäksi ja vastavuoroiseksi. Tukena voidaan käyttää oikeissa kohdissa myös perinteisiä kyselyitä, ketterästi toteutettuna.

Strateginen sidosryhmien kuuntelu on taitolaji, joka yhdistää niin strategisen ymmärryksen kuin sosiokulttuurisen ymmärryksen ja monipuolisen tutkimus- ja luotausmenetelmien osaamisen.

Valon kehittämässä tekoälypohjaisessa analyysityökalussa yhdistetään monta eri tietolähdettä, kova liiketaloudellinen data ja pehmeä, ihmisiltä saatava ymmärrys. Sen avulla näemme, miten omien sidosryhmien näkemykset eroavat yleisistä muutosvoimista tai kasvavista odotuksista.

Sidosryhmäkuuntelun tavoitteena on:

  • Tukea askeleen edellä olemista, edelläkävijyyttä
  • Ymmärtää ja vastata sidosryhmien odotuksiin
  • Kehittää strategiaa, brändiä ja palveluita yhdessä
  • Vauhdittaa tärkeitä päätöksiä, tunnistaa kehityskohteita
  • Rakentaa tämän ajan tärkeintä pääomaa, luottamusta

Onnistunut osallistaminen on jo itsessään maineteko

Dialogin käyminen on samaan aikaan sekä strateginen teko, kehittämistoimenpide että viestintää. Se kertoo, että organisaatio haluaa kuunnella ja kuulla sekä kehittää toimintaansa yhdessä.

Miten saamme kaikki mukaan? Miten teemme strategiastamme totta? Miten edistämme asiakas- ja tulevaisuuslähtöisyyttä?

Omat työntekijät ja johtoryhmä ovat projekteissa aina tärkein sidosryhmä.  On tärkeää saada oikeat ihmiset mukaan ideoimaan, kehittämään ja tekemään valintoja. Tässä auttavat innostavat menetelmät ja inspiroivat sisällöt. 

Käytössämme on monipuoliset osallistamisen työkalut ja alustat. Myös pelillisyys tukee usein yhdessä tekemistä. Voimme esimerkiksi kirkastaa pelillisessä työpajassa omaa tulevaisuuskuvaa strategian pohjaksi tai tai tehdä valintoja asiakaskokemuksen visiosta ennen asiakkaiden osallistamista. Koko matka kuljetaan yhdessä. 

Valmennuksissa ja kehityspäivissä huomio on kokonaan sisäisen palon sytyttämisessä. Miltä kuulostaa vaikkapa tulevaisuushuonepeli muuttuvaan maailmaan, jossa tunnistamme meille relevantteja  mahdollisuuksia ja uhkia? 

Työkalujamme

Asiakkailtamme

”Tehdään Suomesta ikääntymisen mallimaa”

”Hyvää vanhuutta ei rakenneta pilkuntarkalla sääntelyllä vaan kääntämällä katse ikäihmisiin” tiivistää Vanhustyön keskusliiton järjestöjohtaja Eva Korkiamäki. Pitkään yritysten johtotehtävissä toiminut Eva haluaa nyt olla tekemässä Suomesta ikääntymisen mallimaata. Lue Evan haastattelusta, miten tässä onnistumme.

Posintra: Heittäytymällä huomisen menestyjäksi!

Voiko mittava tulevaisuustieto muuttua eläväksi draaman kautta? Pilotoimme kesäkuussa Posintra Oy:n ja muutosvalmentaja Tiina Heikan kanssa draamallista tulevaisuustyöpajaa. Lue Posintran Minnan kokemuksista lisää!

Menestyksen muotoilu yhdessä - ketterät työpajat

Tulevaisuushuonepeli

Strategian edistämistä ja ryhmäytymistä edistävä tiimien seikkailu 2030 muutosvoimissa, mahdollisuuksissa ja uhkissa. Toteutettu johtoryhmän ja koko organisaation kanssa,

Voittava asiakaskokemus

Asiakaslähtöisyyden ja asiakaskokemuksen edistämistä muotoilemalla tavoitekokemusta hyödyntäen tutkittua tietoa kasvavista odotuksista,

Oma tulevaisuuskartta

Yhdessä työstetty oma tulevaisuuskartta hyödyntäen laajaa satojen ilmiöisen tietopankkia.Online-tehtävät etukäteen.

Edelläkävijäksi

Rohkautta ja innostusta uuden luomiseen. Tutkitut opit suomalaisilta pioneereilta ja visionääristen ideoiden luomista. Voi olla myös lajemman kehityshankkeen aloitus, joka pohjustaa projektia

Katso videohaastattelu: Mikä on Futurizer?

Valmiilla tiedolla haastaminen 

Valon Futurizer®  -sisällöt tiivistävät helpolla tavalla mittavan määrän tietoa projektien avuksi  myös helppoina ja inspiroivina karttoina ja kortteina. Ne haastavat ja rikastavat omaa näkymää jo projektin alussa.

Nimensä mukaisesti Futurizer-työkalut on tehty tukemaan tulevaisuudenkestävyyttä ja uuden ajan menestyksen rakentamista.  Mukana kehitystyössä on ollut laaja joukko eri alan asiantuntijoita.

The best way to predict the future is to create it.

Katso introvideo 2030 muutossuuntiin

Socio-culture & Strategy

Sosiokulttuurinen strategia- ja näkemystoimisto Valo Future on erikoistunut kunnianhimoisen ihmis- ja tulevaisuuslähtöisen menestyksen tukemiseen.

Strategia, ihmis-& tulevaisuuslähtöisyys Tiitta Vaulos, +358 50 5727859

Strategia, brändi, osallistaminen
Kirsi Saloranta, +358 40 512 3286

etunimi.sukunimi(at)valofuture.fi