Lähtötilanne
Palveluiden kehittäminen asiakas- ja tulevaisuuslähtöisesti
Vanhustyön keskusliitto on Suomen laajin valtakunnallinen vanhuusalan järjestö, joka toteuttaa vanhuuspoliittista vaikuttamistyötä ja yli 300 jäsenyhteisön edunvalvontaa ikääntyneiden ihmisten ja vanhusten hyvinvoinnin, toimintakykyisyyden ja sosiaalisen turvallisuuden edistämiseksi. Liitto tarjoaa ikääntymisen arkeen toimivia ratkaisuja niin omien kuin jäsenyhteisöiden palveluiden kautta.
Liitolla on yhdessä jäsentensä kanssa merkittävä rooli hyvän vanhuuden rakentajana ja mahdollistajana. Liitto halusi kirkastaa jäsentoiminnan visiota ja palveluiden kehittämisen tiekarttaa huomioiden jäsenkunnan kasvavat tarpeet ja toimintaympäristön muutokset.
Tämä oli huippujuttu! Olen erittäin tyytyväinen projektista, sen asiakaslähtöisestä ja tulevaisuuden huomioivasta muotoilusta ja konkreettisesta lopputuloksesta. Tällä pääsemme hienosti eteenpäin.
Järjestöjohtaja Eva Korkiamäki
Toteutus
Palvelukartan muotoilu hyppäämällä askeleen edelle ja jäseniä osallistaen
Projekti koostui kolmesta vaiheesta:
- Katse huomiseen, tulevaisuustyöpaja: muuttuva toimintaympäristö, tulevaisuuden palvelukartta ja hypoteesit
- Jäsenten kanssa muotoilu: osallistavat haastattelut ja löydösten validointi jäsenkunnassa
- Yhteinen visiotyöpaja ja askelmerkit eteenpäin
Lopputulos
Kirkas visio ja askelmerkit
eteenpäin
Lopputuloksena Vanhustyön keskusliitto sai kirkastetun jäsentoiminnan vision ja strategisen tiekartan konkreettisin kehitystoimenpitein. Parempi ymmärrys eri jäsenryhmien tarpeista ja muuttuvasta toimintaympäristöstä luotsaa liittoa parempaan huomiseen.
Esimerkkejä 2030 Futurizerin ilmiöistä, jotka tarjosivat kattavan tieto- ja inspiraatiopohjan projektille. 2030 Futurizerissa on koottuna yli 200 ilmiötä, joiden on tunnistettu vaikuttavan toimintaympäristön muutokseen.
Tuija Wikström
Projektin vastuuhenkilö, Customer Success Lead, CX Specialist