Ihminen 2030 -
Ihmislähtöisyyden uusi aika

Ihminen 2030 vie sinut syvälliselle ja kiehtovalle matkalle nykyihmisiin, muuttuviin tarpeisiin ja kasvaviin odotuksiin. Kirja on ihmislähtöisyyden mestarikurssi johtajille ja kehittäjille, jotka haluavat menestyä muutoksen keskellä.

Mikä tuo ihmiselle aitoa arvoa? Kumpi vie voiton – eko vai ego? Miksi ihmiset jonottavat ämpäreitä? Astu ihmislähtöisyyden uuteen aikaan! Maailmaa muuttavat monet voimat, mutta yksi voima nousee ylitse muiden – ihminen.

Ihminen ei ole dataa tai pelkkä transaktion kohde vaan olento, jolla on ainutlaatuiset tarpeet, toiveet, pelot ja unelmat. 

Ihminen 2030 on kiehtova matka ihmisiin ja ihmiselle merkityksellisten asioiden tunnistamiseen ja niiden myötä aidon arvon luomiseen.

Kirjan kolme osaa: maailma, ihminen ja organisaatio
 
  1. Ensimmäisessä osassa käymme lyhyesti läpi, miten maailman muutos vaikuttaa ihmisiin ja miten ihminen vaikuttaa maailman sekä liiketoiminnan muutokseen. Se on tarpeellinen kehys sekä ihmisten ymmärtämiselle että selitys sille, miksi ihmislähtöisyys nyt korostuu.
  2. Toisessa osassa käännämme katseen ihmisiin eli siihen, minkälaisia erilaisia ihmisryhmiä nyt on, minkälaisia arvoja ja asenteita ihmisillä on ja mitkä ovat ihmisen universaalit tarpeet, joihin johtamisessa ja palvelukehityksessä tulisi vastata.
  3. Lopuksi kolmannessa osassa tarkastelemme ihmisiä organisaation näkökulmasta ja sitä, miten vastata ihmisten kasvaviin odotuksiin asiakas- ja työntekijäkokemuksella sekä arvopohjaisuudella. Sielläkin katseemme on ihmisissä, heidän odotuksissaan ja työkaluissa vastata niihin.

 Kirjan sisältöjen takana on yli 800 lähdettä, joista yli neljännes on päätynyt kirjaan. Kirjan taustalla on myös oma pitkä urani sosiokulttuurisen muutoksen tutkijana sekä asiakas- ja tulevaisuuslähtöisen menestyksen kehittäjänä ja johtajana. 

Kirja on tarkoitettu myös käytännön työkaluksi. Kirjassa on esillä monia hyödyllisiä viitekehyksiä. Niitä on kuvattu myös tällä sivustolla

Sellaisten yritysten, jotka saavat ihmislähtöisyyden yrityskulttuurissaan läpi, menestyspolku on hyvin pohjustettu. Siksi tämän muutoksen ymmärtämiseen kannattaa panostaa.

Jos teet töitä johtajana tai tavalla tai toisella asiakasymmärryksen ja asiakasarvon kehittäjänä, lue tämä kirja. Jos et vielä tee, lue tämä kirja.

Ihminen 2030 haastaa meitä ajattelemaan olemistamme uudella tavalla, laittamaan ihmisen keskiöön. Se palauttaa meitä takaisin lähtöruutuun.

IHMInen 2030

Ymmärrä muuttuvia ihmisiä

ihminen 2030 on matka nykyihmisiin, muuttuviin tarpeisiin ja kasvaviin odotuksiin. Mukana on monia nykyihmisiä kuvaavia kiinnostavia kuvitettuja ilmiöitä, esimerkkejä:

ERILAISET IHMISET & SIDOSRYHMÄT

Ymmärrä erilaisuutta & rakenna laajempi näkymä

Väestö monimuotoistuu, kohderyhmät sirpaloituvat ja elämäntapamme eriytyvät. Samaan aikaan tämän ajan ihmiset haluavat tulla kuulluiksi, nähdyiksi ja huomioiduiksi niin, että lopputuloksena syntyy heille parempia päätöksiä ja palveluita. Kaikkien ääni ei kuitenkaan vielä kuulu tai näy tarpeeksi.  Organisaatioilta voi jäädä kokonaisia kohderyhmiä tunnistamatta. Katseen kääntäminen ihmisin tarkoittaa siksi yhä monipuolisempaa ihmisymmärrystä, yhdessä tekemistä sekä rikkaampaa ja relevantimpaa asiakasdataa.

Samaan aikaan myös johtamisen näkökulma muuttuu. Epävarmassa maailmassa edessä on sumea pujottelurata, ja sumeudessa juuri kuuntelun, osallistamisen ja yhdessä tekemisen arvo nousee.

 

  1. Ole lähempänä. Olemme yhä erilaisempia ja siksi ymmärtäminen vaatii yhä enemmän. Kehitä palveluitasi ja markkinointiasi asiakkaiden ja työntekijöiden kanssa yhdessä. Varmista, että sinulla on dataa ja analysoi sitä huolella.
  2. Älä rajaa kohdeyleisöäsi liian kapeaksi. Nopeasti kasvavat yritykset tavoittavat useita erilaisia kohderyhmiä. 
  3. Älä tee liian keskiarvoista palvelua. Valitse tarkasti tärkeimmät kohderyhmäsi ja keskity heihin.
  4. Rakenna inklusiivista arvoa. Varmista, että huomioit  erilaiset ihmisryhmät, eri sidosryhmät. 
  5. Edustaahan datasi tasapuolisesti erilaisia ihmisiä? Kun ihminen muuttuu dataksi, tämä on kriittisen tärkeää.

Työkaluja ihmisten erilaisuuden ymmärtämiseen

asiakaskokemus asiakashaastattelu pohja asiakkaiden kasvavat odotukset

Kanvas asiakashaastatteluun. Asiakaskokemuksessa menestyviä leimaa se, että asiakkaita jututetaan jatkuvasti itse. Käy kanvaksen avulla asiakkaan kanssa yhdessä läpi, mitä hyviä ja huonoja asioita hän on kokenut asiakaspolun varrella. 

asiakaskokemus asiakasprofiili pohja asiakkaiden kasvavat odotukset

Kanvas asiakasprofiilin rakentamiseen. Tunnista sisäiset tavoitteenne, tärkeimmät asiakasryhmänne, sekä asiakkaan kipupisteet ja ilonaiheet asiakaskokemuksessa. Hyödynnä ylempänä olevia kortteja päästäksesi vauhtiin!

TARPEET

Vastaa ihmisten tarpeisiin palveluissa & johtamisessa

Kun puhe kääntyy ihmislähtöisyyteen, on suuri todennäköisyys, että joku mainitsee Maslow’n tarvehierarkian.  Se on varmasti kautta historian eniten käytetty työkalu ihmisten motivaation ja suunnan ymmärtämiseen.  Tarveyramidi on kuitenkin alun perin luotu jo lähes 80 vuotta sitten. Mahtaisiko ihmisymmärryksemme olla lisääntynyt? Harva tietää, että Maslow oli myös itse lisäämässä kuuluisaan tarvemalliinsa uuden kerroksen. 

IHMINEN 2030 – kirjaa varten kävin läpi kymmeniä tutkimuksia ihmisen nykytarpeista ja arvoa tuottavista elementeistä. Päivitetyn mallin perusrunko tulee sellaisenaan käyttäytymistieteilijä, professori Scott Barry Kaufmanilta, joka perustaa uudistetun mallin vuosien taustatyöhön ja erittäin kattavaan nykytutkimukseen käyttäytymistieteistä aivotutkimukseen. Kirjassa olen kuitenkin samalla rikastanut päätarpeiden sisältöä laajaa lähteistöä hyödyntäen: Mitä ne voivat tarkoittaa johtamisessa tai palvelukehityksessä.

Tarpeiden ymmärtäminen on tärkeää erityisesti parempien tuotteiden ja palveluiden sekä työpaikkojen rakentamiseksi. Tarpeita voi kuitenkin hyödyntää myös laajemmin esimerkiksi avaamaan näkymiä yhteiskuntaan, politiikkaan, markkinointiin – lähes mihin tahansa, johon liittyy ihminen.

Puutostarpeet ja kasvutarpeet

Yksi alkuperäiseen malliin sitkeästi liitetyistä väärinymmärryksistä on ollut sen tiukka hierarkisuus. Pyramidi ei ole kuin videopeli, jota me pelaamme läpi taso kerrallaan. Yhtä lailla heikosti on ymmärrytetty sen ehkä tärkein piirre: puutostarpeiden ja kasvutarpeiden kriittisen tärkeä ero. Lue lisää kirjasta!

Ihmisten tarpeet – – ovat ennemminkin heikkoja ja horjuvia kuin yksiselitteisiä ja erehtymättömiä; ne kuiskaavat mieluummin kuin huutavat. Ja kuiskaus hukkuu helposti.” Abraham Maslow

Näin hyödynnät tarvepyramidia – vinkkejä

 
Yrityksen arvot & johtaminen
  • Tunnistakaa yhdessä organisaation arvot ideoimalla teille tärkeitä arvoja kuudesta näkökulmasta (tarveportaat). Näin varmistatte, että huomioitte myös esim. kasvutarpeet.
  • Tunnistakaa johtamisessa tärkeitä fokusalueita. Huomioitteko nyt kaikki tarpeet?
Palvelukehitys
  • Avatkaa ajatuksia rakentamalla alkuun erilaisia skenaarioita eri tarpeiden näkökulmasta. Minkälainen palvelu vastaisi esim. turvallisuuden tarpeeseen? Myös asiakkaat voivat osallistua ideointiin.
  • Jos teillä on valmis idea, varmistakaa palvelun relevanttius kuvaamalla, miten se vastaa eri tarpeisiin. Tavoite on usein vastata mahdollisimman moneen arvoa tuottavaan elementtiin – ei vain yhteen.
  • Määritelkää lopuksi uudelle palvelulle tärkeimmät tarpeet. Haastatelkaa asiakkaita niistä lisää ja haastakaa ajatteluanne. Kehittäkää lopullinen palvelu yhdessä.
Oma tarvekieli
  • Muuttakaa arvoa tuottavat elementit oman toimialan ja asiakkaiden kielelle hyödyntäen vahvaa asiakasymmärrystä. Mitä ne tarkoittavat juuri omalla alallanne, teidän asiakkaillenne?
ASIAKASKOKEMUS

Ylitä ihmisten odotukset asiakaskokemuksessa

Jo sana asiakaskokemus kertoo, että tarkoitus on tuottaa ihmisille kokemus. Siksi myös sitä rakentaessa on hyvä lähteä liikkeelle ihmisistä. Miten odotukset ovat sitten muuttuneet? Millainen asiakaskokemuksen pitäisi olla ihmisten näkökulmasta? Mikä tuottaa eniten arvoa?

Emme aktiivisesti ajattele asiakaskokemusta välttämättä muulloin kuin ongelmakohdissa tai harvinaisissa odotusten ylittämiskohdissa. Joillakin aloilla myös konventiot vaikuttavat, eivätkä ihmiset osaa odottaa parempaa. Vielä. Kun me saamme ja totumme hyvään asiakaskokemukseen jonkin toimijan kohdalla, odotamme tiedostamattammekin vastaavaa myös muilta. 

Jos strategiana on olla asiakaskokemuksessa toimialansa paras tai parhaita, odotuksiin pitää vastata etupainotteisesti eikä vasta sitten, kun asiakkaat jo niitä vaativat. Myös asiakasdata kertoo vain nykyhetkestä, ei siitä mitä voisi olla. Vaikka kriittinen osa asiakaskokemuksen rakentamista on omien asiakkaiden parempi tunteminen ja esimerkiksi jatkuva palautteen kerääminen, kunnianhimoisen vision on oltava jopa asiakkaita edellä.

Ollaksesi askeleen edellä – ymmärrä odotuksia etupainotteisesti

 

Asiakaskokemuskompassin taustalla on oma mittava luotaus asiakaskokemuksessa menestyjistä ja laaja lähteistö. Asiakaskokemuskompassi kuvaa yksinkertaistavalla mallilla neljä ihmisten kasvavien odotusten kulmaa, joissa asiakaskokemusta kehitetään hieman eri tavalla.

Lue lisää kirjasta!

Sen sijaan, että organisaatio odottaa asiakkaiden sitoutuvan itseensä, organisaation tulee ENSIN itse sitoutua asiakkaisiinsa

Näin hyödynnät asiakaskokemuskompassia – vinkkejä

 
  • Käykää ensin keskustelu. Missä olette jo vahvoja tai pisimmällä ja missä on vielä tekemistä. Haluatteko ylipäätään olla vahvoja kaikissa kulmissa? Mitä kilpailijanne tekevät?
  • Missä ja millä haluatte erottua? Valitkaa yhdessä erottuvan asiakaskokemusvision teille tärkeimmät 3–5 elementtiä hyödyntäen 12 odotuksia kuvaava muutosvoimaa. Voitte tehdä sen esimerkiksi ensin ryhmissä ja vertailla valintoja.
  • Vastaammeko jollain tasolla jopa kaikkiin odotuksiin? Voitte myös käydä ajatuksella läpi kaikki 12 muutosvoimaa ja kirjata niihin liittyviä huomioita. Kaikissa on hyvä yltää edes minimitasolle, mutta valituissa tärkeimmissä kohdissa tehdä enemmän.
  • Onko valintamme oikea? Varmistakaa, että katatte riittävällä tasolla eri kulmia. Emootiopuoli jää usein liian vähälle huomiolle, vaikka juuri siellä rakennetaan vahvaa ja erottuvaa kokemusta.
  • Kuvatkaa valintojen pohjalta asiakaskokemustavoite avainsanoina ja periaatteina. Ideoikaa ja tunnistakaa 3–5 tärkeintä tekoa niiden edistämiseksi.
IHMISLÄHTÖISYYS

Rakenna ihmislähtöisyyttä askel askeleelta

Menestyneimmät yritykset eivät tavoittele voittoa suoraan, vaan niitä ohjaa laajempi missio – halu palvella yhteiskunnan tarpeita ja edistää parempaa ihmisyyttä

Me puhumme bisnestä, teknologiaa ja big dataa vielä paremmin kuin ihmistä.

Socio-culture & Strategy

Sosiokulttuurinen strategia- ja näkemystoimisto Valo Future on erikoistunut kunnianhimoisen ihmis- ja tulevaisuuslähtöisen menestyksen tukemiseen.

Strategia, ihmis-& tulevaisuuslähtöisyys Tiitta Vaulos, +358 50 5727859

Strategia, brändi, osallistaminen
Kirsi Saloranta, +358 40 512 3286

etunimi.sukunimi(at)valofuture.fi