Blogit & caset, uutiset

Tulevaisuudentekijä – ELY:n Anne Jortikka

Satakunnan ELY-keskuksen strategiapäällikkö Anne Jortikka on aktiivisesti rakentamassa ja kehittämässä ELY-keskusten asiakaslähtöisyyttä ja asiakaskokemusta.

Valon tulevaisuudentekijät -sarjassa Anne tiivistää oppinsa asiakaslähtöisen kulttuurin vahvistamisesta ja kertoo, miltä tulevaisuus näyttää.

Kuka olet?

Olen utelias elinikäinen oppija. Toimin Satakunnan ELY-keskuksen strategiapäällikkönä. Tärkeänä osana tehtävääni on myös ELY-keskusten valtakunnallinen kehittämistyö asiakkuusasioissa ja asiakaslähtöisyyden vahvistamisessa.

Jos sinun pitäisi kuvata itseäsi hashtageina, mitkä sanat valitsisit?

#kukkahullu #luonto #jatkuvaoppiminen #uudistaja

Parasta työssäni

Monipuolisuus. Tämä työ on aikamoinen näköalapaikka – tässä pääsee katsomaan toimintaympäristöä ja sen muutoksia hyvin laajalti eri kulmista: luonnon monimuotoisuudesta maaseudun ja yritysten kehittämiseen ja työllisyyden hoitoon. Ja myös elinikäisen oppimisen mahdollistamiseen ja ylipäätään työelämän kehittämiseen. Se toisaalta pistää myös nöyräksi, tässä työssä et ole koskaan valmis. Tässä voi ja pitää oppia koko ajan ja katsoa pitkälle eteenpäin.

Työssäni parasta ovat myös asiakkaat ja sidosryhmät, niistä sytyn. Ilman niitä me ei oltais mitään.

”Asiakaslähtöisyys on mindset, jonka luominen vie aikaa.”

Kolme tärkeintä oppiani

ELY-keskukset ovat kestävää tulevaisuutta tekemässä – ihmisten ja alueiden parhaaksi. Olet aktiivisessa roolissa rakentamassa entistäkin asiakaslähtöisempää ELY-keskusta.
Jos sinun pitäisi tiivistää kolme oppia asiakaslähtöisen kulttuurin vahvistamisessa, mitkä ne olisivat?

1 Keep it simple!
Ei kannata sortua liian teoreettisiin malleihin. Yhteisen tavoitteen pitää olla selkeä ja helposti sisäistettävä.

2 Innosta henkilöstö mukaan ja ole sitkeä ja sinnikäs
Henkilöstö täytyy osallistaa ja innostaa aktiivisesti mukaan, homma ei toimi, jos kaikki tulee vain ylhäältä annettuna – asiakaslähtöisyys on mindset, jonka luominen vie aikaa. Se vaatii kulttuurista muutosta ja tässä muutoksessa ihmisiä, ja jokaisen työtä pitää arvostaa.

3 Panosta asiakaslähtöisyyden johtamiseen arjessa
Johdon ja esimiesten on oltava esimerkkinä ja johdettava aktiivisesti yhteistä tekemistä, muuten muutosta kulttuurissa ei tapahdu. Yhteisen vision ja suunnan pitää olla kirkas ja siihen pitää sitoutua. Tämä ei synny itsestään, johto ja esimiehet tarvitsevat myös valmennusta ja sisäistä sparrausta.

Katse kohti vuotta 2030

Miltä tulevaisuus näyttää? Minkälainen on julkinen toimija tai ELY vuonna 2030? Mitä muuttuu, mikä korostuu?

Asiakkaiden edessä on oltava nöyrä. Meidän on kehitettävä omaa toimintaamme ja palvelujamme jatkuvasti yhdessä asiakkaidemme kanssa. Niin kauan kuin pystymme tuottamaan yhteiskunnallisesti merkittävää ja asiakkaille hyödyllistä palvelua ja lunastamaan asiakkaiden luottamuksen, meillä on paikkamme. Meidän pitää olla koko ajan askeleen asiakkaita edellä. Toimintaympäristön nopea muutos haastaa meitä entistä ketterämpään toimintaan. 

 

ELY-keskusten rooli on tärkeä muun muassa ilmastonmuutosasioissa ja se tulee olemaan läpileikkaava teema kaikessa toiminnassamme. Myös maahanmuutto ja osaavan työvoiman saatavuuden varmistaminen näkyvät työssämme entistäkin enemmän. Teemat ovat valtavan laajoja ja tuovat meille myös paljon uusia haasteita ratkottavaksi. Kestävä tulevaisuus syntyy vain aktiivisella tekemisellä – siitä minä sytyn!

Valon tulevaisuudentekijät -sarjassa haastattelemme kiinnostavia henkilöitä, jotka ennakkoluulottomasti seuraavat toimikenttänsä muutosta ja muovaavat arjessaan alansa huomista.

Lue lisää tulevaisuudentekijä-sarjan haastatteluja.

Socio-culture & Strategy

Sosiokulttuurinen strategia- ja näkemystoimisto Valo Future on erikoistunut kunnianhimoisen ihmis- ja tulevaisuuslähtöisen menestyksen tukemiseen.

Strategia, ihmis-& tulevaisuuslähtöisyys Tiitta Vaulos, +358 50 5727859

Strategia, brändi, osallistaminen
Kirsi Saloranta, +358 40 512 3286

etunimi.sukunimi(at)valofuture.fi