Lähtötilanne
Johdon ja henkilöstön sitouttaminen ja yhteinen ymmärrys
ELY– eli Elinkeino, Liikenne- ja Ympäristökeskusten tehtävänä on olla kestävää tulevaisuutta tekemässä – ihmisten ja alueiden parhaaksi. ELY-keskukset huolehtivat teiden rakentamisesta ja niiden kunnosta, ympäristön tilasta ja suojelusta ja tukevat yrityksiä niiden kehittymisessä.
Projektin tavoitteena oli tukea ELY-keskusten asiakkuusstrategian jalkautumista. Suomessa on 15 alueellista ELY-keskusta, joissa on yhteensä noin 3000 työntekijää. Asiakaslähtöisyys muuttuu todeksi vain arjen teoilla: oli tärkeää sitouttaa johto ja saada koko henkilöstö mukaan.
Toteutus oli täysin ainutlaatuinen ja konsepti hyvin mietitty. Vuoropuhelu valolaisten kanssa oli antoisaa. Suosittelemme heitä mielellään myös muille.
Projektivastaavat Anne Jortikka & Outi Pitkänen
Toteutus
Osallistavat online-valmennukset
Projektissa valmensimme elyläisiä asiakaslähtöisyyteen ja edistimme asiakaslähtöisyyden tekoja. Lähdimme liikkeelle johdon valmennuksilla, joista jatkoimme henkilöstön työpajoihin. Lisäksi tuotimme e-oppimateriaalia itseopiskeluun.
Järjestimme lähes 50 valmennustilaisuutta, pääosin online. Valmennukset rakentuivat lyhyistä alustuksista, yksilö- ja ryhmätehtävistä sekä yhteisistä keskusteluista. Tehtävissä hyödynsimme helppokäyttöistä ja visuaalista online-alustaa.
Lopputulos
Yhteinen visio ja kieli ja askeleet eteenpäin
Työpajojen tuloksena syntyi toimintasuunnitelma ja hyödyllinen seuraavien tekojen lista jokaiselle ELY-keskukselle. Lisäksi valtakunnallisella tasolla syntyi tavoitetila tärkeimpiin painopisteisiin ja jatkoaskeliin.
ELY-keskuksissa päästiin konkreettisesti eteenpäin asiakaslähtöisyyden etenemisessä. Myös osallistujien palaute oli hyvin positiivista.
”Harvinainen etäkoulutus siitä, että piti otteessaan! Sopivassa suhteessa aktivointia ja asiaa. Myös selainpohjainen työtila oli tosi selkeä ja helppokäyttöinen.”
”Herätti paljon ajatuksia omasta ja koko ELY:n työstä, ja niistä keinoista miten voi itse vaikuttaa asiakaslähtöisyyten.”
Tuija Wikström
Projektin vastuuhenkilö, Customer Success Lead, CX Specialist