Blogit & caset, uutiset

Teosto: Asiakaskokemus osaksi jokaisen arkea

Miten innostaa koko henkilöstö parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen tarjoamiseen? Lue miten Teosto tätä edisti ja miten asiakaskokemusjohtaja Miia Engberg työpajoja kommentoi.

Lähtötilanne

Asiakaskokemus osaksi jokaisen roolia

Teosto on musiikin säveltäjien, sanoittajien, sovittajien ja kustantajien tekijänoikeusjärjestö. joka mahdollistaa musiikin ammattimaisen tekemisen ja käytön. Teosto esimerkiksi myy lupia musiikin käyttöön ja välittää korvaukset musiikin tekijöille. 

Teosto halusi viedä asiakaskokemuksen seuraavalle tasolle innostamalla koko henkilöstön entistäkin asiakaslähtöisempään toimintaan. Tavoitteena oli konkretisoida jokaisen omaa roolia ja kääntää katsetta asiakkaan näkökulmaan. 

"Hyvät työkalut ja fasilitointi innostivat meidät kaikki ideoimaan asiakaskokemuksen parantamista monipuolisesti. Koulutuksista jäi vahva positiivinen muistijälki ja hyvä pohja jatkaa kehitystyötä yhdessä kaikkien teostolaisten kanssa."

Toteutus

Pelilliset työpajat koko henkilöstölle

Luentomaisten koulutusten sijaan koulutukset olivat hyvin toiminnallisia. Työpajoissa muotoilimme eri asiakasryhmien asiakaskokemuskarttaa vaihe vaiheelta inspiraatiokortteja hyödyntäen. Aluksi hyppäsimme vuoteen 2025 ja asiakkaiden kasvaviin odotuksiin. Visioimme miltä Teoston asiakaskokemus silloin näyttää ja missä olemme onnistuneet. Tulevaisuusnäkymästä palasimme tähän päivään ja kuvasimme valittujen asiakasryhmien nykykokemuksen asiakkaan silmin. Jatkoimme tästä tavoitekokemuksen muotoiluun ja konkreettisten tekojen priorisointiin yhdessä. Lopuksi jokainen pohti vielä omaa rooliaan. 

”Oli kyllä ihan paras koulutus, varmaan oikeastaan ikinä ❤️”

Lopputulos

Sisäinen liekki syttynyt

Teostolaisten asiakaslähtöisyys ja halu kehittää asiakaskokemusta vahvistuivat selvästi työpajojen myötä. 

Lopputuloksena työpajoista syntyi teostolaisille:

  • Selkeä ymmärrys asiakaskokemuksen tärkeydestä, yhteisestä tavoitteesta ja jokaisen roolista
  • Helpot työkalut ja metodit asiakaslähtöiseen ajatteluun ja asiakaskokemuksen kehittämiseen
 

Tuija Wikström

Projektin vastuuhenkilö, Customer Success Lead, CX Specialist

Lähetä minulle sähköpostia klikkaamalla valokuvaa

CX Futurizer

Työkalu rohkeisiin tekoihin. Inspiroivat menetelmät ja sisällöt voittavaan asiakaskokemukseen, nyt myös itselle hankittavana työkalupakkina.

Socio-culture & Strategy

Sosiokulttuurinen strategia- ja näkemystoimisto Valo Future on erikoistunut kunnianhimoisen ihmis- ja tulevaisuuslähtöisen menestyksen tukemiseen.

Strategia, ihmis-& tulevaisuuslähtöisyys Tiitta Vaulos, +358 50 5727859

Strategia, brändi, osallistaminen
Kirsi Saloranta, +358 40 512 3286

etunimi.sukunimi(at)valofuture.fi