Portfolio

Mitä Valo tekee

Valo laajentaa johtamisen näkökulmia yhdistäen päätösten pohjaksi tärkeät sosiokulttuuriset ilmiöt ja muutosvoimat, asiakkaiden ja sidosryhmien odotukset  sekä yhteisen tilannekuvan. 

Strategia- ja kehitysprojekteissa lopputuloksena syntyy kirkas tavoite, arkea ohjaava tiekartta ja aito tuki muutokselle. 

Missä tarpeissa Valo voi auttaa?

Lue lisää klikkaamalla otsikkoa

Puhutteleeko nykyinen strategiamme? Mitkä ovat meille tärkeitä muutosvoimia? Minkälaisia kriittisiä sidosryhmien odotuksia meidän pitäisi huomioida? Mikä on tavoitepositiomme asiakas- ja brändiarvon näkökulmasta - ja miten sinne pääsemme?

Muuttuvassa maailmassa organisaatioiden toimintalogiikka on muutoksessa. Aiemmin yrityksen tai yhteisön kunnon pystyi määrittämään lähes puhtaasti talous- ja prosenttiluvuista. Tässä ajassa tarvitaan numeroilla johtamisen rinnalle laajempaa näkymää, sillä suuri osa toimintakentän muutoksista tapahtuu totutun tuloskorttiajattelun ulkopuolella. 

Valo yhdistää perinteisen strategiatyön tulevaisuuslähtöiseen, osallistavaan ja kulttuuria tukevaan lähestymiseen. Monipuolinen  lähestyminen varmistaa strategian vaikuttavuuden:

1 Katse eteenpäin ja tulevaisuuteen
Strategian tärkein tehtävä on näyttää suuntaa. Hyödynnämme ohjaavina työkaluina esimerkiksi muutosvoima- ja skenaariokarttatyötä laajentamaan ajattelua. Samalla lopputuloksena täytyy syntyä kirkas tavoitekuva. 

2 Asiakasymmärrys ja  sidosryhmädialogi
Hyvä ja vaikuttava strategia tehdään yhdessä. Eri sidosryhmiä on kriittisen tärkeä kuunnella sitoutumisen vahvistamiseksi, mutta myös pysyäkseen askeleen edellä. Valo Hub on toteuttanut satoja strategisia sidosryhmähaastatteluja, joiden anti on suoraan vaikuttanut strategisiin valintoihin. Usein teemme yhdessä valintoja mm. asiakasarvon luontia kuvaavan positiokartan avulla.

3 Aidon muutoksen tukeminen
Kulttuuri tunnetusti voi syödä strategian hengiltä. Osa lähestymistämme on  tehdä näkyväksi, millaisia vaatimuksia uusi strategia asettaa kulttuurille ja mikä kulttuurissa voi estää strategiaa. 

4 Oman näköinen – ja innostava
Ulkopuolisen fasilitoijan tai strategian vetäjän rooli on inspiroida ja haastaa – ei tehdä oman näköistä strategiaa tai ohjata liikaa. 

Strategian tekeminenkin voi olla hauskaa. Jä vähintään, sen täytyy innostaa kaikki tärkeimpään vaiheeseen – strategian toteuttamiseen.

5 Ketteryys
Dynaaminen strategia elää jatkuvasti. Siksi myös strategian päivittämisen pitää olla ketterää, modulaarista. Välillä tarve on enempään, välillä vähempään.

 

Lue lisää aiheesta:

Mikä on tavoitepositiomme arvon luomisen näkökulmasta? Minkälainen palvelu tuottaa aitoa asiakasarvoa? Mihin tarpeisiin jo vastaamme, mihin emme?Miten vastaamme kasvaviin odotuksiin asiakaskokemuksella?

Nykyajan nopeasti muuttuvassa maailmassa myös ihmisten tarpeet ja odotukset muuttuvat. Vanha taso tai tekeminen ei riitä. On olennaista, että organisaatiot eivät vain koita täyttää odotuksia, vaan pyrkivät askeleen edelle. Tämä edellyttää yhä syvällisempää ymmärrystä mm. asiakkaiden arjesta ja heidän kohtaamistaan haasteista.

Ei enää B2C tai B2B vaan H2H

Arvon tuottaminen ei ole reaktiivista ihmisten tahdon mukaan juoksemista vaan yksinkertaisimmillaan ihmisten auttamista. Niin kuluttajapalvelut kuin yrityspalvelut ovat yhä enemmän ihmiseltä ihmiselle palveluja. Arvoa tuotetaan relevanteilla palveluilla ja tuotteilla, mutta yhä enemmän myös kokemuksella: sujuvalla, läheisellä, yksilöllisellä ja jopa tunneyhteyttä rakentavalla asiakas-, työntekijä- ja käyttäjäkokemuksella.

Onnistunut asiakaskokemus vaatii organisaatioilta kykyä kuunnella ja ymmärtää asiakkaita sekä rakentaa heidän kanssaan aitoja ja luottamuksellisia suhteita. Se vaatii myös rohkeaa visiota: mitä me haluamme tarjota ja olla.

Valon projekteissa arvon tunnistaminen on oppimismatka. Se voi lähteä liikkeelle ketterästi syntyneistä hypoteeseista. Asiakkaita osallistetaan moderneilla työkaluilla ja menetelmillä. Yhdessä rakentaen ja monesta lähteestä oivalluksia keräten syntyy ratkaisu, joka on myös organisaatiolle itselleen mahdollinen ja jota voi pilotoida. Arvon tuottamisessa tärkeää on oikea, kirkas suunta.

Muutos syntyy vain yhdessä. Inspiroivat sisällöt, innostavat työpajat, coachaava ote sekä kaikkien osallistaminen mukaan ovat tärkeässä roolissa jokaisessa projektissa.

  • Inspiroivat puheenvuorot
  • Strategiatyöpajat
  • Pelilliset työpajat
  • Valmennus ja koulutus
  • Johdon ja vastuuhenkilöiden coaching

Strategiatyön elementtejä

Uudistuvat menestystekijät.

Lataa keskusteluraportti johdon 2030 agendasta – toteutettu hallitusammattilaisten kanssa

Tulevaisuus ei tapahdu vaan se tehdään itse.

Katso työpajan introvideo  muutossuuntiin 

Asiakkailtamme

Valo hubilaiset ovat tehneet töitä pörssiyritysten, eri toimialojen yritysten, mediatalojen, julkisen sektorin, järjestöjen ja kulttuuritoimijoiden kanssa. Muutamia julkisia poimintoja:

”Tehdään Suomesta ikääntymisen mallimaa”

”Hyvää vanhuutta ei rakenneta pilkuntarkalla sääntelyllä vaan kääntämällä katse ikäihmisiin” tiivistää Vanhustyön keskusliiton järjestöjohtaja Eva Korkiamäki. Pitkään yritysten johtotehtävissä toiminut Eva haluaa nyt olla tekemässä Suomesta ikääntymisen mallimaata. Lue Evan haastattelusta, miten tässä onnistumme.

Posintra: Heittäytymällä huomisen menestyjäksi!

Voiko mittava tulevaisuustieto muuttua eläväksi draaman kautta? Pilotoimme kesäkuussa Posintra Oy:n ja muutosvalmentaja Tiina Heikan kanssa draamallista tulevaisuustyöpajaa. Lue Posintran Minnan kokemuksista lisää!

Työpajaesimerkkejä henkilökunnalle

Tulevaisuushuonepeli

Strategian edistämistä ja ryhmäytymistä edistävä tiimien seikkailu 2030 muutosvoimissa, mahdollisuuksissa ja uhkissa. Toteutettu johtoryhmän ja koko organisaation kanssa,

Kohti aitoa asiakaslähtöisyyttä

Asiakaslähtöisyyden ja asiakaskokemuksen edistämistä muotoilemalla tavoitekokemusta hyödyntäen tutkittua tietoa kasvavista odotuksista,

Tulevaisuuslähtöinen strategia

Yhdessä työstetty oma tulevaisuuskartta hyödyntäen laajaa satojen ilmiöisen tietopankkia.Online-tehtävät etukäteen.

Socio-culture & Strategy

Sosiokulttuurinen strategia- ja näkemystoimisto Valo Future on erikoistunut kunnianhimoisen ihmis- ja tulevaisuuslähtöisen menestyksen tukemiseen.

Strategia, ihmis-& tulevaisuuslähtöisyys Tiitta Vaulos, +358 50 5727859

Strategia, brändi, osallistaminen
Kirsi Saloranta, +358 40 512 3286

etunimi.sukunimi(at)valofuture.fi