Blogit & caset, uutiset

Oletko sinä edelläkävijä?

Edelläkävijä on visionääri eli ihminen, joka näkee pidemmälle. Hän osaa kuvitella jotain mitä ei vielä ole ja menee myös rohkeasti sitä kohti. Mutta mikä muu häntä leimaa?Ja oletko sinäkin mahdollisesti pioneeri? Blogin lopussa testi.

Edelläkävijyys on aina kiinnostanut minua. Ammatillisesti, mutta myös henkilökohtaisesti. Jo netin deittipalstaa aikanaan selaillessani sormeni pysähtyi mieheen, jonka kuvauksesta silmiini hyppäsi vain yksi sana: ”visionääri.” Hän löytyykin sitten nykyään samasta osoitteesta kanssani. pioneeri

Edelläkävijä on visionääri eli ihminen, joka näkee pidemmälle. Hän osaa kuvitella jotain mitä ei vielä ole ja menee myös rohkeasti sitä kohti. Tunnetuin visionääri lienee Steve Jobs, joka loi Applesta kansainvälisen menestystarinan.

Kyse ei ole vain kyvystä nähdä tulevaisuuteen vaan myös kyvystä muuttaa rohkea visio konkretiaksi. Tehdä todeksi jotain ihan uutta.

Edelläkävijä uskaltaa ajatella vastavirtaan

Amerikkalainen psykologian professori Adam Grant on luodannut edelläkävijöitä kiinnostavasti kirjassaan ”The Originals.” Myös Grantin ”omaperäiset” ovat ihmisiä, jotka tekevät visiostaan totta. Tämä edellyttää sisukkuutta. Grantin mukaan näitä edelläkävijöitä löytyykin keskimääräistä enemmän mm. perheiden esikoisista, sillä he joutuvat usein murrosiässä raivaamaan tietä muiden lasten päästessä jo helpommalla.

Myös kyky vastustaa ryhmäpainetta on yksi visionääriä leimaava piirre. Jos kuuntelet liikaa muiden mielipiteitä ja mukaudut niihin, et todennäköisesti koskaan luo mitään uniikkia. Uusien ideoiden luojat erottuvat myös asennetutkimuksissa hieman omana lajinaan: he ovat hyvin yksilöllisiä ja hyvin avoimia muutokselle.

Kuuseen kurkottajien maa

Suurin osa suomalaisista on asenteiltaan taas lähes päinvastaisia. Siksi Suomessa pioneerihenkisyys ei välttämättä kukoista eikä sooloilijoita perinteisesti katsota hyvällä.

”Joka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa”, on sanonta, joka kuvaa hyvin suomalaista mielenlaatua. Turha haikailla tähtiin, huonosti siinä kuitenkin käy.

Onneksi aito visionääri ei kuitenkaan sanontoja kuuntele. Ja hän löytyykin sitten niistä katajista usein. Grantin mukaan suurimmat edelläkävijät tunnistaa nimittäin myös siitä, että he epäonnistuvat usein. Vain koska he eivät osaa olla yrittämättä mahdottomiakin haasteita – toistamiseen.

Helppo katutesti paljastaa normien rikkojan

Erään hupimielisen edelläkävijäindeksin mukaan edelläkävijän tunnistaa myös kadulla. Hän on se, joka kävelee punaisia päin. (Toivottavasti kuitenkin viisaasti vain silloin kun autoja ei näy.)

Miksi tämä sitten on kiinnostavaa. No siksi, että edelläkävijyyttä tarvitaan aina kun halutaan luoda jotakin uutta, uudistaa, suunnitella huomisen palveluja, määritellä rohkea visio.

Siksi edelläkävijät on hyvä tunnistaa – ja antaa heille tilaa. Sen jälkeen useimmiten myös tapahtuu ja muutkin lähtevät mukaan. Onnistuneeseen toteutukseen kun viimeistään jo tarvitaankin sitten iso joukko osaajia.

Testaa itsesi

Jos haluat, voit testata nyt myös itsesi. Jos et jo tunnistanut itseäsi tekstin kuvauksista. Valon kevyt testi perustuu myös tutkimukseen: Valo Hubin futuristi Reeta Partin haastateluihin suomalaisten edelläkävijöiden parissa ja sen pohjalta tehtyyn opinnäytteeseen.

Ja kyllä, suomalaisia edelläkävijöitäkin on siis kaikesta huolimatta – jopa kohtuullisen paljon.

Ehkä sinäkin?

Testiin pääset täältä: Edelläkävijätesti

Ps. Jos haluat herättää edelläkävijyyttä koko organisaatiossa, lue lisää mm. 2030 tulevaisuuspeleistämme

Tutustu palveluihimme

Futurize! Kahdeksan ikkunaa tulevaisuuteen

 Tulevaisuustyöpajat & -pelit

Kiinnostavatko tulevaisuuden muutosvoimat ja niiden vaikutus omaan toimintaan? Ota lisää selvää Valon uudesta 2030 Futurizer -konseptista ja ota meihin yhteyttä!

Tulevaisuusrakentamon luotaukset

Omat räätälöidyt tulevaisuusluotaukset, trendiraportit sekä tulevaisuuden tarpeiden tutkiminen ja innovaatioalustat.  

greg-rakozy-oMpAz-DN-9I-unsplash

Socio-culture & Strategy

Sosiokulttuurinen strategia- ja näkemystoimisto Valo Future on erikoistunut kunnianhimoisen ihmis- ja tulevaisuuslähtöisen menestyksen tukemiseen.

Strategia, ihmis-& tulevaisuuslähtöisyys Tiitta Vaulos, +358 50 5727859

Strategia, brändi, osallistaminen
Kirsi Saloranta, +358 40 512 3286

etunimi.sukunimi(at)valofuture.fi