Blogit & caset, uutiset

Mikä on Futurizer?

Valo Future on kehittänyt uudenlaisen konseptin menestyvän huomisen muotoiluun. Mutta mikä se on käytännössä? Lähdimme selvittämään! Haastattelussa Valo Futuren toimitusjohtaja Tiitta Vaulos.

Mikä on Futurizer? Tiivistä se vain yhteen lauseeseen.

No, nyt tuli vaikea rasti (naurua.) Se on niin paljon kaikkea, mutta yritetään.  

Futurizer on kattavaa tietoa, osallistavia menetelmiä sekä visuaalisia johtamisen ohjauskarttoja yhdistävä innostava kokonaisuus, jonka avulla valmennamme, tuemme ja/tai konsultoimme organisaatioita rakentamaan menestyvää huomista: voittavaa asiakaskokemusta tai tulevaisuudenkestävää strategiaa ja menestyviä huomisen palveluita. 

Eli mitä siinä on tarkalleen?

Kolme tärkeää elementtiä eli 

  1. Valmis, kristallisoitu tulevaisuus- ja asiakastieto  
    Me tuomme tarjolle valtavan määrän tietoa toimintaympäristön ja ihmisen muutoksesta sekä asiakkaiden kasvavista odotuksista. Luotauksessamme on satoja lähteitä ja niiden tieto on kristallisoituina monenlaisiksi visuaalisiksi viitekehyksiksi ja pelikorteiksi. Näin päästään heti vankalle pohjalle, ja lisäymmärrystä haetaan vain tarvittaviin kohtiin. 
  2. Innostavat menetelmät 
    Konsulttina olemme nähneet, miten isotkin muutoshankkeet tyrehtyivät tai jäivät jumiin siiloihin. Kaikkien mukaan ottaminen on olennaisen tärkeää, että asioita alkaa tapahtumaan. Me luotasimme viimeisimmät muutosjohtamisen opit ja sen pohjalta mukana on paljon innostavia osallistavia menetelmiä, muotoilusta pelillisyyteen sekä näyttäviin, yhdessä rakennettuihin ohjauskarttoihin.
  3. Lopputuloksena puheen sijaan tekoja 
    Luonnollisesti pelkkä yhdessä innostuminen ei riitä vaan vaikuttavuuteen tarvitaan aina tekoja. Jokainen valinta muuttuu teoiksi, mielellään ketteriksi sellaisiksi. Me aidosti haluamme jättää jälkeemme tekoja, ei pelkkää puhetta.

Uudistumisen pitää olla innostavaa onnistuakseen.

Mielenkiintoista tuo valmis tieto. Onko ajatus siis se, että se yksinään riittää? 

Valmis tieto on usein itsessään silmiä avaavaa ja antaa kokonaiskuvan siihen, mikä muuttuu. Tietoa kuitenkin aina rikastetaan oman organisaation ymmärryksellä ja opeilla.  

Organisaatioissa usein tehdään uusia tutkimus- tai luotaushankkeita. Yli 15 vuotta syvällistä insightia – asiakas- ja tulevaisuustietoa – luodanneena näen, että se ei ole aina tarpeen. Mutta silloin kun on, niin sekin pitää suunnata juuri oikeaan kohtaan. Tässäkin valmis tieto auttaa ja pääsemme lisäluotauksissa ja -tutkimuksissa heti syvälle. 

Entä nuo menetelmät. Mainitsit pelillisyyden, miten se näkyy? 

Pelillisyydestä voisi puhua tunteja, se on äärettömän mielenkiintoinen kulma muutosjohtamiseen ja opimme siitä koko ajan lisää. Etenkin valmennuksissa ja kehityspäivissä pelillisyys on hyvin vahvasti esillä.  

Tiivistettynä se on yhdessä keksittyjä ratkaisuja tiimeissä ja välillä myös kevyttä kisailua – halua voittaa. Siihenhän organisaatiokin tähtää, voittamiseen. Lisäksi se on osittain pelillisiä työmenetelmiä pelikortteineen ja ohjaustauluineen. 

Olet maininnut jo kahdesti johtamisen ohjaustaulun. Mikä se on? 

Uskomme heti näkyviin tuloksiin, ja johtamisen ohjaustaulut ovat juuri sitä varten. Muotoilemme usein asiakkaiden kanssa yhdessä voittavan asiakaskokemuksen reseptin ja sitä edistävät teot seinälle näyttäväksi julisteeksi, jonka äärellä ohjataan tekemistä arjessa.  

Niinikään toimintaympäristön muutosta luodatessa syntyy näyttävä tulevaisuuskartta ohjamaan strategian täytäntöönpanoa tai huomisen palveluita. Tai joskus isoissa organisaatioissa riittää, että kartta on välittämässä viestiä sekä keräämässä koko henkilökunnan lisäideoita tekemisistä. 

Uskomme siis myös visualisoinnin voimaan. Ohjauskartta-ajattelussakin on vahva teoriatausta siitä, miten tärkeää on hahmottaa kokonaisuutta sekä edetä sen jälkeen ketterästi oppien jatkuvasti lisää. 

Oletteko siis hyljänneet kokonaan Powerpoint-esitykset? 

No, jos minusta olisi kiinni niin PPT-esitykset voisi unohtaa. Niitä on ihan liikaa ja herkullisetkin johtopäätökset unohtuvat niiden uumeniin. 
 
Mutta kyllä PPT-koonnit ovat usein edelleen myös tarpeen ja niissä niinikään kristallisoidaan lopputulemat ja seuraavat teot, mahdollisimman napakasti. 

Puhut yhdessä tekemisestä ja muotoilusta. Onnistuuko se myös onlinessa? 

Yhdessä ideoiminen ja tekeminen on tutkitustikin tehokkainta läsnä ollen. Siksi lähdimme liikkeelle tietoisesti konkreettisesta yhdessä tekemisestä. Siinä on valtava voima. 
 
Mutta tuotekehityksen aikana voimassa olleet koronasulut toki aiheuttivat sen, että suuri osa toteutuksista tehtiin online-alustalla. Nykyisin yhdistämme usein molempia. 

Paljon on todellakin kaikkea. Kenelle Futurizer sopii? 

Voimme olla avuksi kaikille, joilla on haluna on edistää asiakaskokemusta, voittavaa strategiaa tai huomisen menestyviä palveluita esimerkiksi seuraavin keinoin: 

  • Luomalla kattava näkymä asiakkaiden kasvaviin odotuksiin ja/tai muuttuvaan toimintaympäristöön  
  • Kirkastamalla yhdessä oma resepti voittavaan asiakaskokemukseen 
  • Pohjustamalla voittavaa strategiaa tai menestyviä huomisen palveluita 
  • Innostamalla kaikki etunojaan

Eikö myynnissä ole myös CX Toolbox omaan käyttöön? 

Totta! Ajatuksemme on tehdä uudistumisesta innostavaa ja jopa helppoa. Siksi työkalujamme jää asiakkaan käyttöön esim. valmennuksen tai työpajojen jälkeen. Pelikortit, käsikirjat, kartat ja kanvakset auttava arjen tekemisessä esim. tulevaisuuskartan jatkuvassa päivittämisessä 
 
Ja jos kokee suoraan pärjäävänsä ilman meitä, niin asiakaskokemuksen työkalupakin voi ostaa myös erikseen. Me haluamme aidosti tukea uudistumista ja asiakkaan omien kompetenssien kasvua.  
 
Tässähän on tietysti se riski, että meitä ei enää tarvittaisikaan (naurua)!

Kerro vielä lopuksi miksi konsepti on tehty? 

Idea syntyi vuosien varrella konsulttina ja syvällistä asiakas- ja tulevaisuusymmärrystä luodatessa. On järkevää tuoda kivijalaksi paras valmis tieto ja päästä heti liikkeelle. Ja jalkauttamisen sijaan innostaa ja saada kaikki heti mukaan. Edetä valtavien megaprojektien sijaan ketterästi ja saada aikaan heti näkyviä tekoja. 

Monia vaivaa nyt myös muutosväsymys. Uudistumisen pitää olla innostavaa onnistuakseen! 

Tiitta Vaulos

Future strategist, CEO

Lähetä minulle sähköpostia klikkaamalla valokuvaa

Socio-culture & Strategy

Sosiokulttuurinen strategia- ja näkemystoimisto Valo Future on erikoistunut kunnianhimoisen ihmis- ja tulevaisuuslähtöisen menestyksen tukemiseen.

Strategia, ihmis-& tulevaisuuslähtöisyys Tiitta Vaulos, +358 50 5727859

Strategia, brändi, osallistaminen
Kirsi Saloranta, +358 40 512 3286

etunimi.sukunimi(at)valofuture.fi