Kokoushuone kymmenen vuotta sitten oli suurta innostusta täynnä. Olimme käymässä läpi näkymää kiinnostaviin ilmiöihin uusien palveluiden tueksi. Asiakas kiitteli vuolaasti ja kertoi, että asia lähtee liikkeelle saman tien.
Vaihdoin tämän jälkeen työpaikkaa, ja muistelin projektia suurena onnistumisena.
Vuotta myöhemmin törmäsin uudelleen asiakkaaseen. ”Tiedätkö, ei ole ehditty tehdä mitään”, hän kertoi ja jatkoi: ”Aika usein käy lopulta niin, että timanttisetkin jutut vaan jotenkin unohtuvat kokoustilaan.”
Lause tatuoitui karvaasti mieleeni – ja on siellä edelleen. Nykyään lasken onnistumiseksi vain projektit, joissa jokin muuttuu. Timanttinen lopputulos ei ole timanttia ensinkään, jos se ei johda mihinkään.
Huomaan jopa tehneeni urasiirtoni tämän haasteen ajamana, mukaan lukien uuden yrityksemme perustamisen.
”Aika usein käy niin, että timanttisetkin jutut vaan jotenkin unohtuvat kokoustilaan.”
Ihmeet syntyvät teoista - ei pelkästä tiedosta
Me suomalaiset rakastamme tietoa, dataa ja selontekoja. Meidän pitäisi kuitenkin enemmän rakastaa onnistunutta tiedon hyödyntämistä: tiedolla johtamista ja dataohjautuvia päätöksiä.
Isompaa muutosta on vaikea tukea syöttämällä koneistoon aina vaan lisää dataa ja tietoa. Vaikka tiedon saisi taltutettua oivaltaviksi näkemyksiksi edessä on silti vielä monta estettä. Usein käy niin, ettei mikään muutu.
Liikkeelle onkin lähdettävä sen sijaan usein putken toisesta päästä – kirkkaasta visiosta, rohkeista kokeiluista ja oikeiden kysymysten kysymisestä.
Miten menestyä epävarmuudessa
Tarve ymmärtää muutosta ja kyetä rakentamaan rohkeaa huomista korostuu radikaalisti muuttuvassa toimintaympäristössä. Elämme nyt ns. VUCA-maailmassa, jossa muutos on epävakaista, epävarmaa, monimuotoista ja epäselvää.
Bill George Harvard Business Schoolista muutti VUCA-lyhenteen sanat kuvaamaan epävarmuudessa vaadittuja tekoja, lähemmäksi arjen johtamista: Vision, Understanding, Courage, Adaptibilty. Rikastin ajattelua edelleen tutkittuun tietoon perustuvilla vinkeillä ja työkaluilla.
Vuca 2.0 Rohkeus ja kirkas visio johdattaa eteenpäin
- VISIO. Mikään määrä tietoa ei käännytä muutokseen. Rohkea visio tekee sen.
- YMMÄRRYS. Tietoa on olemassa jo liikaakin. Keskity siis ymmärtämään. Törmäytä data-, asiakasymmärrys, tulevaisuus- ja liiketoimintaosaaminen. Tee kriittisen tiedon käyttämisestä niin helppoa, että se on osa arkea.
- ROHKEUS. Ruoki rohkeutta osallistamalla kaikki alusta alkaen mukaan, työntekijöistä asiakkaisiin. Älä tilaa ”jalkautusvalmiita” raportteja.
- JOUSTAVUUS. Ja lopuksi. Rakenna muutoskestävyyttä sekä tarkkaile pieniäkin signaaleita uteliaana. Sillä kohta kuitenkin taas rytisee. Suuri osa viime vuosien isoista muutoksista on tullut lähes täysin yllätyksinä.
Ei ehkä ihme, että yrityksemme Valo Future on syntynyt innovoimaan uusia tapoja muotoilla huomisen menestystä, pohjautuen aina parhaaseen tietoon. Lopputuloksena syntyy muun muassa kirkkaita näkymiä huomiseen, rohkeita visioita, ohjauskarttoja sekä yhteinen sitoutuminen tekemiseen.
Tavoitteemme on, etteivät timantit jää kokoushuoneeseen.