Blogit & caset, uutiset

Internet on rikki – tervetuloa metaversumi?

Mikä ihmeen metaversumi? Moni leimasi Facebookin esiin nostaman termin imagotempuksi. Kyseessä on kuitenkin pikemmin potentiaalinen ”uusi kauramaito”, eli asia, jolle ei kannata kovin pitkään vain naureskella.

Teknologia on aina kiihdyttänyt mielikuvitustamme. Ei siis ihme, että Mark Zuckerbergin viime viikon esitys ihmisten ja liiketoiminnan uudesta elinympäristöstä, metaversumista, herätti paljon mielenkiintoa. Moni leimasi  esityksen vielä lähinnä imagotempuksi. Kyseessä on kuitenkin pikemmin potentiaalinen ”uusi kauramaito”, eli asia, jolle ei kannata kovin pitkään vain naureskella.

Metaversumi tarkoittaa reaali- ja virtuaalimaailman uudenlaista sekoittumista. Se voi kuulostaa scifiltä ja sieltä termi itse asiassa saikin alkunsa. Sanan keksi scifi-kirjailija Neal Stephenson, joka kuvasi uudenlaista todellisuutta kirjassaan jo vuonna 1992.

Mutta siihen fiktio sitten jääkin. Muun muassa pääomasijoittaja ja New York Timesin kolumnisti Matthew Ball povaa metaversumista uutta vallankumousta. Ballin mukaan on suuri virhe nähdä metaversumi vain paranneltuna virtuaalimaailmana tai pelkkänä peliliiketoimintana. Sen sijaan kyse on koko internetin seuraavasta vaiheesta.

Ihmisen luovuuden ja teknologian täysin uudella lailla yhdistävästä internetin seuraavasta vaiheesta on ollut viitteitä jo kauan ennen Zuckerbergia. Ja juuri siksi ilmiö kannattaa pistää seurantaan.  Kyseessä on myös merkittävä liiketoimintamahdollisuus.

Mikä tätä internetin seuraavaa vaihetta sitten kuvaa? Sen voi tiivistää ehkä näin:

1.     Internet ei ole enää paikka, vaan meitä ympyröivä kokemus.

2.     Kokemusinternet yhdistää reaalimaailmaa ja virtuaalimaailmaa, mutta myös eri alustoja ja toimijoita.

3.     Uudessa internetissä ”vallassa” on yhä enemmän kaikenkokoisia toimijoita.

4.     Ihmisille kokemus on parhaimmillaan aiempaa saumattomampi, jopa täysin saumaton.

5.     Samalla voi syntyä kokonaan uusi talous, joka on paljon enemmän kuin nykyinen digitalous.

Samaan aikaan on muistettava, että tulevaisuuskuvamme ovat usein hyvin teknologiaväritteisiä ja lähes yhtä usein ne ovat olleet vähintään osittain väärässä. Voiko niin käydä myös nyt? Ehdottomasti.

Kuten usein teknoennusteista, tästäkin visiosta puuttuu vielä lähes kokonaan ihmisten tarpeisiin kiinnittyminen. Ihmiset eivät syttyneet aiemminkaan älylaseille, koska ne häiritsivät liikaa tavallista katsekontaktia. Ihmiset myös arvostavat nyt jopa aiempaakin enemmän ihmisyyttä, aitoutta ja vastuullisuutta eli asioita, jotka loistavat vielä poissaolollaan metaversumi-visioista.

METAVERSUMI MENESTYY VAIN, JOS SE ONNISTUU TUOTTAMAAN KÄYTTÄJILLEEN LISÄARVOA.

Kriittisin kysymys onkin, onnistuuko metaversumi tai uuden ajan internet tuottamaan käyttäjilleen aitoa arvoa – paremmin kuin someriitojen ja tietomurtojen värittämä vanha internet. Zuckerbergikin lupaili viihtymisen ohella vähemmän digihälyä sekä parempaa yksityisyydensuojaa, mutta se jää nähtäväksi.

Teknologian ja luovuuden liitto tuottaa paljon uusia mielenkiintoisia ilmiöitä. (c) Valo Future 2030 Futurizer

Nykyinen internet ei kuitenkaan enää toimi yrityksillekään parhaalla mahdollisella tavalla. Digitalisuus mahdollistaa paikkariippumattomuuden ja etätyön, mutta samalla merkittäväksi ongelmaksi yritysten uudistumiselle ja kasvulle on nousemassa luovuuden johtamisen vaikeus.

Microsoftin kansainvälinen kehitysjohtaja on twiittailut johtamisen uusista haasteista siihen malliin, että voi vain aavistella minkälaisia uudenlaisia metaversumi-henkisiä kokouskokemuksia siellä jo parhaillaan kehitetään.

On tyypillistä, että liioittelemme lähitulevaisuuden kehitystä. Samalla kuitenkin usein päädymme vähättelemään pitkäaikaista muutosta. Ja juuri sellainen metaversumikin on, pitkä matka kohti uudenlaista internetiä, jonka lopputulemasta kukaan ei voi olla täysin varma. Juuri nyt siihen kannattaa kuitenkin hypätä mukaan ja vaikuttaa

Aivoriihi Metaversumissa

Astu askeleen edelle

2030 Futurizer

 

2030 Futurizer luotaa maailman muutosta ja tunnistaa satoja uusia mahdollisuuksia avaavia ilmiöitä sekä muutoksia toimintamalleissa.

Konsepti avaa näkymiä eteenpäin ja luo vankan pohjan  huomisen innovaatioille sekä tulevaisuudenkestävälle strategialle.

Socio-culture & Strategy

Sosiokulttuurinen strategia- ja näkemystoimisto Valo Future on erikoistunut kunnianhimoisen ihmis- ja tulevaisuuslähtöisen menestyksen tukemiseen.

Strategia, ihmis-& tulevaisuuslähtöisyys Tiitta Vaulos, +358 50 5727859

Strategia, brändi, osallistaminen
Kirsi Saloranta, +358 40 512 3286

etunimi.sukunimi(at)valofuture.fi