”Ehdottomasti suosittelen!”
Näin tiivistää Alva-yhtiöiden asiakaskokemuspäällikkö Kaisa Lepistö-Salojärveltä kokemuksiaan CX Futurizerista. Kaisa kehittää Futurizerin avulla Alvan B2B- ja B2C-asiakaskokemusta.
Mitkä fiilikset CX Futurizerista?
Täytyy sanoa, että ensikokemus oli wow! Kun sain boxin käsiini, tuntui vähän siltä kuin joulu olisi tullut 🙂 Ensifiilis boxista oli laadukas, mietitty ja paljon hyödyllistä sisältöä. Tämänkaltaista työkalupakkia olinkin salaa toivonut. Tuote- ja palvelukehityksessä sekä palveluprosesseja miettiessämme olemme Alvalla jo hyödyntäneet monenlaisia työkaluja, joten Toolbox tulee hyvin täydentämään työkaluarsenaaliamme.
Miten Alvalla hyödynnetään toolboxia?
Toolboxissa on hyvin monenlaisia työkaluja asiakaskokemuksen kehittämisen eri vaiheisiin ja erilaisiin tarpeisiin. Toolboxin työkalut auttavat hahmottamaan asiakaskokemukseen vaikuttavia elementtejä eri näkökulmista ja työstämään niitä systemaattisesti. Työkaluilla pääsee pureutumaan sekä asiakkaiden tarpeisiin ja asiakaspolkuihin että miettimään yrityksen tavoitteita asiakaskokemuksen kehittämisessä. Työkalut tukevat myös kehittämisprojektien toteuttamista.
Miten tämä tukee Alvan asiakaskeskeisyyttä?
Haluamme Alvalla, että asiakkaan ääni ja tarpeet ohjaavat tuote- ja palvelukehitystämme ja pyrimme tekemään asiakkaan asioinnista ja palvelusta mahdollisimman sujuvaa. Asiakaskokemuksen parantaminen on kaikkien Alvan työntekijöiden työpöydällä, joten arvostan selkeitä ja visuaalisia työkaluja, joita jokainen voi ottaa kokeiltavaksi. Toolboxin työkaluja voi hyödyntää jokainen ja työkalut auttavat katsomaan asioita asiakkaan näkökulmasta. Esimerkiksi muutosvoimakompassi auttaa valitsemaan näkökulmat, joilla asiakaskokemusta lähdetään parantamaan. Muutosvoimissa on aina mukana asiakkaan tarve ja yrityksen tarve. Eri asiakassegmenteillä muutoksen draiverit saattavat olla hyvinkin erilaiset ja asettavat reunaehdot kehittämiselle. Niistä saa myös hyvät tavoitteet asiakkaan ideaalin asiakaspolun vaiheisiin.
Myös valmiit kipupiste- ja ilonaihekortit ovat hyvä startti keskusteluille asiakkaan kokemuksista ja odotuksista – rupesi oikein naurattamaan, kun osa kipupiste- ja ilonaihekorteissa oli väittämiä ja kokemuksia, jotka olivat kuin suoria lainauksia saamistamme palautteista tai kommenteista. Kortteja voi käyttää nostamaan asioita keskusteluun. Tietyt samat teemat, kun toistuvat, eikä pyörää tarvitse keksiä uudelleen.
Muuta hyvää?
Tykkään siitä, että Toolboxiin oli koottu oli useita erilaisia työkaluja, joita voi hyödyntää monessa eri tilanteessa. Ja ilahduin kun kuulin, että pystyn hyödyntämään näitä jatkossa myös digitaalisesti. Etätyöaikaan yhteisen pöydän äärelle kokoontuminen on vaikeaa, joten digitaaliset työkalut ovat iso plussa. Digitaalisten työkalujen etu on myös se, että työpajan tulokset saa heti tallennettua ja jaettua eteenpäin.
Voisitko suositella toolboxia?
Ehdottomasti suosittelen! Tässä on tosi hyvin koottuna kaikki olennaiset vaiheet ja elementit, joita asiakaskokemuksen kehittämiseen kuuluu. Työkaluista on apua kaikille asiakaskokemuksen kehittäjille. Kokeneemmat saavat tästä valmiin työkalupakin, jota voivat itsenäisesti lähteä hyödyntämään. Vähemmän kokemusta omaaville suosittelen Valon alkuperehdytystä, vaikka Toolboxin selkeän käsikirjan avulla tätä kyllä oppii hyödyntämään kuka tahansa. Ja näitä työkaluja voi hyödyntää myös yksittäisinä elementteinä, mikä laajentaa käyttäjien määrää organisaatiossa entisestään.
Tutustu
Alva: Tulevaisuuden tekijä www.alva.fi
Pysyäkseen pinnalla on pysyttävä mukana muutoksessa. Alva tarjoaa tulevaisuuden energia- ja vesiratkaisuja, jotka edistävät kiertotaloutta.
CX Futurizer
Uuden ajan strateginen työkalu ja muotoilupeli nyt saatavilla
Asiakaskokemuksen kehittäjän taikalaatikko saatavilla B2C-, B2B-asiakaskokemuksen tai järjestökokemuksen kehittämiseen.