Blogit & caset, uutiset

Miten osallistan kaikki mukaan asiakaskokemuksen kehittämiseen?

Haluatko rakentaa ylivertaisen asiakaskokemuksen? Aloita omista työntekijöistäsi.
Asiakaskokemukseen sitouttaminen


Sitoutuminen ja into eivät saa kipinää ilman ihmisten mahdollisuutta itse oivaltaa. Organisaatiot eivät muutu, ihmiset ja työntekijät muuttuvat. Osassa meistä on jo sisäsyntyinen halu kehittyä, toisilla taas esimerkin ja hyvän fiiliksen voima houkuttelee hiljalleen mukaan. 

Välillä kysymys on halusta ja rohkeudesta osallistaa. Osa on kuullut tarinoita, joissa siilot ylittävä osallistaminen johtikin ongelmiin. Suurempi ongelma on kuitenkin aina edessä, jos asiakaskokemusta ideoidaan vain pienessä porukassa.  

Älä jalkauta!

Tärkeää on aloittaa osallistaminen varhain, heti alussa. On usein paljastavaa, jos työntekijöiden sitouttamisesta puhutaan jalkauttamisena. Silloin ollaan liikkeellä valmiin suunnitelman ”tiedottamisella” ja työntekijät ovat vain kohteita. Tämä ei sitouta kuin pari innokkainta.

Vain ottamalla kaikki jatkuvasti mukaan ideoimaan ja oppimaan asiakkaasta yhdessä, saat kaikki sitoutumaan asiakasajatteluun.

Tämä kaveri ei ole ihan vielä ostanut ajatusta, mutta hatussa on jo asennetta!

Viisi vinkkiä sisäiseen sitouttamiseen
  1. Riko siilot
    Kutsu laajasti työntekijöitä mukaan kehittämään, jokaisessa vaiheessa. Siilojen ylittäminen edellyttää , että johto on täysin sitoutunut. Jos ei ole, tee parhaasi saadaksesi heidät ensin mukaan, sillä muuten on tiedossa isoja haasteita myöhemmin.

  2. Määrittele yhdistävä visio
    Kirjaa niin kirkas ja selkeä visio, että kaikki voivat sen helposti muistaa. Mikä parasta, tee se vielä yhdessä!

  3. Kerää työntekijöidesi ideoita
    Kerää työntekijöiltä aktiivisesti havaintoja asiakkaasta ja ideoita teoiksi. Tämä usein unohtuu, vaikka työntekijöillä on arvokasta tietoa. On helpompi sitoutua asiaan, jota on itse rakentamassa.

  4. Inspiroi ylittämään odotukset
    Ideoi yhdessä myös tavoitetilaa. Kun tavoitekokemusta ideoidaan yhdessä, innostat samalla jokaista ylittämään odotuksia. Pieni nykyhetken parantelu harvoin riittää ylivertaiseen asiakaskokemukseen.

  5. Mittaa onnistumista
    Ota asiakaskokemusmittareihisi myös sisäisiä mittareita, esim. sisäisen yhteistyön määrä asiakaskokemuksen parantamisessa.

Paljon tehtävää? Kyllä. Mutta ei ollenkaan mahdotonta.

Ja apua on tarjolla

Me Valossa tartuimme härkää sarvista ja rakensimme koko matkan kulkevat, helpot ja pelilliset työkalut asiakaskokemuksen kehittämiseen ja osallistamiseen. 

Lopputuloksena kaikki oppivat asiakasajattelua, kirkas visio on yhteisesti jaettu ja jokainen saa ideoida tekoja kohti ylivertaista asiakaskokemusta. Asiakaskokemusta johtava taas saa käyttöönsä mm. kokoavan ohjauskartan ja muistilistat tärkeisiin valintahetkiin.

Kuulostaako kutkuttavalta? Kysy lisää tai varaa demo uudesta asiakaskokemuksen kehittäjän taikalaatikosta CX Futurizerista tai valmiista moderoiduista työpajoista.

Tutustu

Ehdottomasti suosittelen!

Asiakaskokemuspäällikkö Kaisa Lepistö-Salojärven kokemukset CX Futurizerin käytöstä.  

B2B asiakaskokemus

Socio-culture & Strategy

Sosiokulttuurinen strategia- ja näkemystoimisto Valo Future on erikoistunut kunnianhimoisen ihmis- ja tulevaisuuslähtöisen menestyksen tukemiseen.

Strategia, ihmis-& tulevaisuuslähtöisyys Tiitta Vaulos, +358 50 5727859

Strategia, brändi, osallistaminen
Kirsi Saloranta, +358 40 512 3286

etunimi.sukunimi(at)valofuture.fi