Blogit & caset, uutiset

What is the success of tomorrow?

The changes in the operating environment is something that we hear about a lot. Tiitta Vaulos tells what are the actual signals of change and how to become a winner of tomorrow.
Maailman muutos Valo Future

”Tervetuloa lennolle uuden ajan menestykseen. Edessä on kasvavaa turbulenssia ja ukkospilviä. Joudumme lentämään uudessa maastossa ja meiltä puuttuvat tarkat kartat. Lisäksi lentovauhdin pitäisi olla aiempaa nopeampi. Kiinnittäkää turvavyöt, edessä on suuri mahdollisuus!” Näin alkaa Visio 2030 -työpajamme.

Toimintaympäristön ja maailman kiihtyvä muutos on mantra, jonka me kaikki tunnemme. Puhetta tulevaisuudesta on enemmän kuin koskaan. Pelkästään helpolla haulla ”Future trends” saa Googlessa yli 2 miljardia hakutulosta.

Silti moni meistä elää edelleen eilisen opeilla. Rohkeat uudistumistarinat ovat harvinaisia. Lisääntyvä tieto ei aina muutu teoiksi. Sen sijaan monessa organisaatiossa huokaillaan jo nyt jalkautettavan tiedon määrää. Ja lisää tulee joka kerta kun ovesta kävelee sisään uusi asiantuntija.

Muutos ja uudistuminen ei onnistu niin.

Älä kerää tietoa vaan tekoja

Tieto ei muutu teoiksi, jos teot eivät muutu ensin. On ensin opittava kyseenalaistamaan vanhaa ajattelua eri prosesseissa ja kysymään oikeita kysymyksiä. Mitä jos? Miksi ei? Mitä tiedämme? Mitä emme tiedä?

Samalla oppikäyrä kaartuu usein nopeimmin nousuun aloittamalla heti tekemään – ketterästi kokeilemalla ja oppimalla kokeiluista.

Tiedon pakkoavioliitto

Mutta paljon tietoakin tarvitaan.

Muutos on nyt systeemistä eli kokonaisvaltaista ja monitahoista, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen.  Siksi myös reittiämme luotsaavan tiedon tulisi olla aiempaa kokonaisvaltaisempaa. Nyt harvoin on. Asiakasdata ei paljasta mitään uudesta potentiaalista. Tulevaisuustieto jää usein irrallisiksi ajatuspilviksi. Tutkimukset unohtuvat powerpointteihin.

Kaikki tieto on naitettava jatkossa yhä paremmin yhteen.  Asiakas-, markkina-, tulevaisuus- ja strategisesta ymmärryksestä on rakennettava yhtä yhteistä juonta. On nähtävä samalla katseella sekä syvemmälle, laajemmalle että pidemmälle. Tämä edellyttää usein myös uudenlaista osaamista ja siilojen poistamista.

Sädehtivän kirkas visio

On myös uskallettava luoda rohkea visio ja kokoava näkymä, vaikka ymmärrys olisi vielä vajaa. Ilman kirkasta visiota on mahdoton tehdä tekoja, jotka vie oikeaan suuntaan. 

Ei ihme, että esim. erilaiset kokoavat keskustelukartat ovat nyt suosittuja johtamisen työvälineitä. Niiden avulla oman prosessin tai koko yrityksen näkymää ja seuraavia askelmerkkejä on helppo viilata jatkuvasti yhdessä viisastuen.

Molemmat moottorit käyntiin – ja nokka ylös

Monien vuosikymmenien ajan yritysten varmin menestysresepti oli ”tylsästi” keskittyä vain yhteen asiaan ja tehdä se hyvin. Business as usual.

Ei enää, toteaa yritysten menestymistä vuosikymmeniä tutkinut Bain & Company.

Nyt mitatusti menestyvimmät yritykset ovatkin yhä useammin rohkelikkoja. Ne lentävät innolla ja tarkalla taidolla suoraan turbulenssiin.

Bain & Company nimittää tätä yrityksen kyvyksi luoda itselleen kakkosmoottori, eli uudistunut menestyksen lähde. Moni tarvitsee kakkosmoottorin, sillä lisääntyvä turbulenssi silppuaa ykkösmoottoreita, vanhoja liiketoiminta- ja ajatusmalleja, kiihtyvään tahtiin.  

Ajatus tehokkaasta kakkosmoottorista on rohkea ja kiehtova. Tärkein tekijä uuden menestymisen rakentamisessa onkin asenne. Se, että tulevaisuus näyttäytyy infoähkyn ja pelottavien uhkakuvien sijaan innostavina mahdollisuuksina.

Ja sitä se itse asiassa onkin. Edessä on enemmän uusia mahdollisuuksia kuin koskaan.

Mitä mieltä itse olet? Ole yhteydessä.

Socio-culture & Strategy

Sosiokulttuurinen strategia- ja näkemystoimisto Valo Future on erikoistunut kunnianhimoisen ihmis- ja tulevaisuuslähtöisen menestyksen tukemiseen.

Strategia, ihmis-& tulevaisuuslähtöisyys Tiitta Vaulos, +358 50 5727859

Strategia, brändi, osallistaminen
Kirsi Saloranta, +358 40 512 3286

etunimi.sukunimi(at)valofuture.fi