Blogit & caset, uutiset

Ihmiskeskeisyys uutena polttovoimana

Mitä ihmiskeskeisyys sinun mielestäsi tarkoittaa? Onko se jotain tavoittelemisen arvoista vai taas yksi uusi buzz word? Sana asiakas on vain vaihdettu empaattisempaan termiin ihminen, ja meno jatkuu entisellään.

Ihmiskeskeisyys, human-centricity, tulee Linkedinissä vastaan nyt tavan takaa. Ja taitaapa se seistä omassakin profiilissa. Sanana kammotus. Kuulostaa jotenkin kuluneelta ja hähmäiseltä samaan aikaan.

Mutta se, mitä sanalla tavoitellaan on ihan timanttia.

Ihmiskeskeisyys ei ole pehmeää unelmahöttöä, vaan täyttä hardcorea. Maailman ja liiketoiminnan viisarit osoittavat nyt ihmiseen enemmän kuin koskaan aiemmin. Maailman talousjärjestö WEF ja Accenture ennustavat liiketoiminnasta yhä inhimillisempää (more human). Itse asiassa niin pitkälle, että ilman ihmistä on heidän mukaansa vaikea jatkossa menestyä.

Kuvitelkaa! Mitä aikaa elämmekään.

Mutta matka on vasta ihan alussa. Ihminen ei ole vielä strategioissa, liiketoiminnassa, asiakas- tai työntekijäkokemuksessa tai innovaatioissa läsnä niin vahvana kun pitäisi olla.

Me puhumme bisnestä, teknologiaa ja big dataa vielä paremmin kuin ihmistä. Tulevaisuudessa meidän pitäisi puhua niitä kaikkia. Ja vielä samaan aikaan. Sellaisia osaajia on vielä harvassa.

Strategioihin ihminen saadaan vasta kun uutta liiketoimintaa ei miltään osin rakenneta ihmisistä erillään (Ja muistutus. BtoB-asiakkaat ovat myös ihmisiä!). Parhaimmat uudet innovaatiot ja palvelut nousevat suoraan ihmisten keskeltä, heidän luominaan, aidossa ympäristössä.

Ihmiskeskeisyys ei siksi tarkoita lisää tutkimuksia ihmisistä, vaan parhaimmillaan vähemmän. Mutta sen sijaan enemmän yhteiseloa ja yhdessä tekemistä – monen asian ajattelemista ihan uusin päin.

Myös johtaminen inhimillistyy ja työpaikoista tehdään ihmisille hyviä – voimannuttamaan työntekijät. Se on mukavaa ihmisille, mutta myös liiketoiminnalle, koska vain siten syntyy ihmeitä ja ylivertaisuutta. Ja niitä kyllä tarvitaankin seuraavan kymmenen vuoden moukaroidessa monen yrityksen toimintakenttää.

Samalla parhaat ovat askeleen edellä. Kestävää kehitystä edistetään, vaikkei kaikki ihmiset osaisi sitä halutakaan. Jos onnistumme siinä, luomme samalla tuleville sukupolville parempaa maailmaa.

Mutta matka on tosiaan hyvin alussa.

Ihmiskeskeisyys tuo parhaimillaan uutta hyvää maailmalle, ihmisille ja kyllä – liiketoiminnalle.

Ihmiskeskeisyys on minulle visio, tulevaisuuskuva, mitä kohti kannattaa määrätietoisesti kulkea.

Siinä voittavat monet yritykset – mutta myös ihmiset itse ja parhaimillaan koko maailma. Asetelma on historiallinen. Ja samaan aikaan se pullistelee jopa huimia tulevaisuuden mahdollisuuksia.

Jännittävää, eikö!

Kuvassa yksi prototyyppi ihmiskeskeisestä tulevaisuudesta. Mukana sekä yritysten, yhteiskunnan, teknologian että ihmisten näkökulmaa.

Tulevaisuuden prototyyppi on elävä ja jatkuvasti päivittyvä maali siitä, mitä kohti kulkea askel askeleelta – hyvää tulevaisuutta itse määrätietoisesti rakentaen. Sellainen kannattaa tehdä omasta näkökulmasta.

Tiitta Vaulos

Socio-culture & Strategy

Sosiokulttuurinen strategia- ja näkemystoimisto Valo Future on erikoistunut kunnianhimoisen ihmis- ja tulevaisuuslähtöisen menestyksen tukemiseen.

Strategia, ihmis-& tulevaisuuslähtöisyys Tiitta Vaulos, +358 50 5727859

Strategia, brändi, osallistaminen
Kirsi Saloranta, +358 40 512 3286

etunimi.sukunimi(at)valofuture.fi